PKG je više od škole

ISKUSTVO, TRADICIJA, INOVACIJA od 1996.

ISKUSTVO-TRADICIJA-INOVACIJA

Jedno čudesno putovanje

Sve je počelo kao u bajci braće Grimm: kućica u cvijeću, skrivena u maloj pokrajnjoj ulici zagrebačke Peščenice, koju kao buduću školu njezini prvi polaznici nisu mogli ni zamisliti.

To je ipak bio sam izvanjski dojam. Pravo se putovanje odvijalo unutar tih nevelikih zidova i to od prvog radnog dana, čim je svečano otvaranje uvečer 1. rujna 1996. već postalo uspomena.

Već od tog prvog radnog dana trebalo je rješavati probleme koji su nam – jer smo svi radili samo u javnim školama – bili sasvim nepoznati. Kako smo školu dimenzionirali kao cjelodnevnu, odjednom se postavilo pitanje kad će učenici pisati domaće zadaće? Kad će učiti? Što će biti s njihovim aktivnostima izvan škole? Kako će sve to stići? Shvatili smo vrlo brzo da je odgovor na to pitanje, zapravo, jednostavan: učenje ćemo prenijeti u školu, jer tamo mu je po prirodi stvari i mjesto. Škola mora postati mjesto učenja, a ne samo predavanja koja treba zapamtiti i, kada to treba, reproducirati. Čini se jednostavnim, ali, vjerujte, nije. Trebalo je odbaciti sve svoje navike i metode i sve raditi drugačije, a taj
proces još uvijek nije sasvim dovršen!

Ubrzo smo primijetili da su učenici u ritmu rada koji smo nametnuli silno umorni, iscrpljeni. Shvatili smo da je problem u sustavu predmeta koji se izvlače i spremaju kao ladice. Osim što se ni na koji način te ladice ne povezuju i ne stvaraju zajedničku sliku, njihov je ritam tako intenzivan da stvara zamor.

Put k rješenju otvorio nam se nakon upoznavanja s organizacijom nastave u waldorfskoj školi, odnosno njihovih epoha. Tako smo već nakon nekoliko mjeseci pokrenuli tzv. blokovsku nastavu i smanjili tjedni broj nastavnih predmeta na 10. I pri tome učili i PKG postavili kao školu koja uči.

I tako se naše čudesno putovanje nastavilo mnogim inovativnim rješenjima kojima smo nastojali omogućiti učenicima bolje i lakše stjecanje znanja, vještina i navika.

Tako smo započeli s Tjednom otvorene nastave, pa potom s Nastavom na putu, a zatim i s drugim akcijama kojima smo željeli obogatiti rad u školi.

Radi upisa u PKG uveli smo prijemne ispite – zvuči strašno! – ali smo time eliminirali negativan utjecaj utrke za ocjenama koja je osobito pogađala učenike. Dakako da je ocjena u velikoj mjeri sukladna i sposobnostima i htijenjima učenika, ali ona nije jedini faktor uspjeha. Kad smo uveli provjeru sposobnosti, uvidjeli smo da i učenici koji su osnovnu školu završili s vrlo dobrim uspjehom (čime se nisu mogli uopće upisati u gimnazijske programe) imaju i te kako visoke sposobnosti, ali ih je nešto prikočilo u postizanju uspjeha.

Čak nas i pandemija nije sasvim spriječila da radimo drugačije, ali nam je ipak ograničila ono u čemu smo
prednjačili.

No to je sve prošlost, drago sklonište uspomenama, ali život ide dalje i zahtijeva nova rješenja za nove
izazove.

Već smo u ovoj školskoj godini uveli čitavu paletu izvannastavnih aktivnosti, nastavili rad na poboljšanju rada u nastavi i nastojali dodatnim naporima osigurati učenicima prevladavanje nasljeđa pandemije i nastave na daljinu.

Uveli smo i zanimljive radionice namijenjene učenicima osnovnih škola koje spajaju znanost i radost, a donose sadržaje koji ne postoje u redovnom nastavnom programu. U njihovoj realizaciji sudjelovali su naše kolegice i naši kolege, bivši učenici, ali i prijatelji, kojih nam ne manjka.

Naše se putovanje ovdje ne završava, štoviše, postaje sve kreativnije i izazovnije.

Pred nama je dopuna cijele paradigme na kojoj je sazidana Privatna klasična gimnazija, pri čemu ćemo zadržati sve što smo postigli i što se pokazalo vrijednim, korisnim i potrebnim, ali ćemo svoj rad proširiti i na osnovnu školu, na rad s učenicima drugih osnovnih škola kroz već uhodane radionice, a krenut ćemo i prema cjeloživotnom obrazovanju.

Želja nam je da PKG postane obrazovna ustanova koja se, dakako, ponajviše obraća svojim učenicima, ali i okrenuta široj javnosti, okupljalište kvalitetnih obrazovnih programa za druge, ali i kulturna ustanova, pa – kroz svoju knjižnicu i izdavaštvo – ustanova za neprekidan protok ideja.

Jer, kao što je naša bivša učenica Klara Rusan napisala, PKG JE VIŠE OD ŠKOLE. Doista, jest.

Naše će se čudesno putovanje nastaviti, uvjeren sam, i kad sadašnji mladi entuzijastični profesori preuzmu glavnu riječ u oblikovanju nekih novih potreba, jer život se silno dinamično mijenja i za sve njegove zapreke treba naći ključ rješenja. O tome će odlučivati neke slijedeće generacije.

A prošlost ćemo sačuvati u knjigama o godišnjicama, u susretima s bivšim generacijama, u želji svih nas da PKG ostane zapamćena od svojih učenika, od njihovih roditelja, od svojih profesora i od zajednice u kojoj djelujemo.

Zlatko Šešelj

Osnivač i prvi ravnatelj Privatne klasične gimnazije